PETER ŽANONY „REMINISCENCIE“
Na začiatok jesennej sezóny Carlton Savoy Art Gallery predstavuje tvorbu ďalšieho „navrátilca“, maliara a sochára Petra Žanonyho, ktorý sa prednedávnom vrátil po rokoch prežitých v Nemecku na Slovensko. Názov výstavy Reminiscencie dokonale vystihuje charakter jeho najnovších diel, v ktorých objavujeme výrazové i významové spojitosti s tvorbou predchádzajúcich rokov, no zároveň ich výtvarná kvalita a presvedčivosť je dôkazom autorovej kreativity, výtvarnej zdatnosti a schopnosti prekonávať vlastné limity.
Hodnotenie kurátora
Mária HorváthováPeter Žanony vychádzal pôvodne z realistickej, tvarovo štylizovanej a expresívno-dramatickej maľby, ktorá kládla dôraz na dynamiku kompozície, na pevnú až sochársku kresbu a na spontánne, miestami až gestické nanášanie stekajúcich farieb. Maľoval figurálne kompozície, s výrazným sociálnym a existencialistickým podtextom a tajomnou symbolikou, evokujúc zložitosť medziľudských vzťahov i odvrátených stránok ľudskej povahy. V polovici dvadsiatych rokov sa však jeho maliarsky štýl postupne mení. Od oleja prechádza k technike akrylu, využívajúc jeho bohaté škály jasných i temných farieb a upúšťajúc od pevnej línie kresby smerom k jemnejším modelačným možnostiam farby.
Sú to určite Žanonyho dlhoročné skúsenosti v práci s reklamnou grafikou a každodenné stretnutia s mníchovskou mediálnou scénou, ktoré spôsobili, že podvedome, ale možno i zámerne upriamil svoju pozornosť na výrazovú presvedčivosť a tvarovú estetiku pop artu, tohto v 60. rokoch veľmi populárneho umeleckého smeru, ovplyvneného mestskou a masovou kultúrou. V jeho maľbe postupne ustúpila reliéfnosť a obraz sa premieta sa do plochy, pozadie stráca identifikačné znaky a jeho detaily sú akoby vnášané mechanickým postupom opakujúcich sa drobných dekoratívnych prvkov, ktoré sa často objavujú i ako modelačné prvky tvárí či tiel. Prevažuje tvarová skratka, výrezy a veľké detaily tvárí a celkový obraz evokuje dojem plagátu, čí sugestívnej reklamnej plochy.
Žanonyho stotožnenie sa s mediálnou kultúrou sa prejavilo i pri výbere nových tém z mestského prostredia a najmä ikonických postáv a slávnych osobností, čím vlastne akoby prinášal reportážne okamžiky z ich života – často i zo svojho. Vo svojich obrazoch sa sústreďuje na ľudské a zvieracie postavy, zobrazuje aktuálne výjavy z ulíc, sporadicky i z prírody, témy symbolicky späté s jeho vlastným životom. Autor maľuje kŕdle žralokov, mytologické výjavy i vikingských hrdinov, lukostrelcov i vodákov, symbolicky prepojených v priestore i čase so situáciami, s ktorými sa vnútorne stotožňuje, a ktoré prípadne zažil.
Pozoruhodné sú najmä jeho portréty a autoportréty, netypické až kontroverzné, v niekoľkonásobných zväčšeninách približujúce mimiku i zdôraznené detaily tvárí a vo svojej monochrómnej monumentalite pripomínajúce experimentálnu prácu s objektívom.
Neoddeliteľnou súčasťou Žanonyho umeleckého profilu je jeho sochárska tvorba, ktorá sa vyvíjala od jeho prvých, ešte detských rezbárskych pokusov u Márie Žilavej, cez jeho odborné školenie v Bratislave až po jeho súčasné práce, vznikajúce v inšpiratívnom prostredí jeho ateliéru pod Južnou bránou devínskeho hradu. Autor sa venuje drevenej plastike, ktorú sporadicky koloruje, prípadne kombinuje s drobnými kovovými prvkami. Jeho tvorba je figurálna a témy čerpá z našich národných dejín, histórie, mytológie i z medziľudských vzťahov.
Peter Žanony sa na Slovensko vrátil pred troma rokmi a svojou tvorbou sa postupne stáva súčasťou slovenskej výtvarnej scény. Jeho pracovné nasadenie i výstavná aktivita naznačujú, že sa mu to úspešne darí.